Autor |
Wiadomość |
pawel_ko5
Dołączył: 22 Lut 2021 Posty: 2
|
Wysłany: 2021-02-22, 10:39 Służba BHP w firmie
|
|
|
Dzień dobry,
Pracuję w firmie do 50 osób. Obecnie mamy podpisaną umowę na usługi BHP z firmą zewnętrzną.
Chciałem zapytać, czy jest możliwość wyznaczenia jednego z pracowników, który za dodatkowym wynagrodzeniem pełnił by funkcję służby BHP, tzn. chodzi mi dokładnie o wymagania jakie taki pracownik musiałby spełnić? (wykształcenie?, doświadczenie?, inne?).
Pozdrawiam
Paweł |
|
|
|
 |
magda.lena
Dołączył: 03 Lut 2021 Posty: 1
|
|
|
|
 |
pawel_ko5
Dołączył: 22 Lut 2021 Posty: 2
|
Wysłany: 2021-02-23, 13:52
|
|
|
Witam, bardzo dziękuję za artykuł ;)
Podsumowując dla upewnienia się:
Jeśli zrobimy np. dodatkową umowę zlecenia dla jednego z pracowników celem pełnienia służby BHP i będzie on jedyną osobą w komórce BHP:
Cytat: | ... natomiast pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce – wymagania określone dla starszego inspektora do spraw BHP. |
j.w. musi on spełniać wymagania dla starszego inspektora do spraw BHP, czyli:
Cytat: | 2. starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, jeżeli posiada co najmniej:
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy i co najmniej trzyletni staż pracy w służbie BHP, lub
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, lub
- ukończone studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
|
Czyli wynika z tego, że może mieć ukończone studia podyplomowe w zakresie BHP i nie musi posiadać doświadczenia, dobrze rozumiem? |
|
|
|
 |
Andrzej J.S
Spec. BHP - emeryt
Pomógł: 88 razy Dołączył: 30 Maj 2007 Posty: 6118
|
Wysłany: 2021-02-23, 15:13
|
|
|
Pracownik ten musi mieć kwalifikacje zawodowe takie same jak etatowy behapowiec oraz aktualne okresowe szkolenie bhp dla pracowników bhp.
Zapoznaj się dokładnie z Art. 237.11. § 2Kp. |
|
|
|
 |
Tomy
Dołączył: 17 Wrz 2010 Posty: 10
|
Wysłany: 2021-02-23, 15:33
|
|
|
pawel_ko5 napisał/a: | Witam, bardzo dziękuję za artykuł ;)
Podsumowując dla upewnienia się:
Jeśli zrobimy np. dodatkową umowę zlecenia dla jednego z pracowników celem pełnienia służby BHP i będzie on jedyną osobą w komórce BHP: |
Służba BHP z definicji to pracownik więc etat!
O żadnej umowie cywilno-prawnej mowy być nie może.
Podobnie jest ze stażem.
Nie ma już w BHP miejsca na tzw. samozwańców:
- Gieniu, chcesz przejąć behap?
- Chcę, a za ile?
- No, to masz za tysiaka! ...
- Dobra, biere!
Nie, nie, nie! Osoba pełniąca funkcję służby BHP musi legitymować się odpowiednim wykształceniem kierunkowym, a w przypadku zajmowania niektórych stanowisk pracy musi legitymować się właściwym stażem.
Do poduszki: https://www.lexlege.pl/ro...-higieny-pracy/
Ende! |
|
|
|
 |
Jo_anna
Dołączyła: 12 Lip 2018 Posty: 16
|
Wysłany: 2021-07-12, 09:18
|
|
|
A ja mam pytanie co do formy umowy dla osoby która jest BHPowcem w pracy, czy jeśli jest zatrudniona na część etatu, to musi być na umowie oddzielnej, czy może być na jednej umowie z wyszczególnieniem części etatu na stanowisku BHPowca... |
|
|
|
 |
ewania

Pomogła: 38 razy Dołączyła: 15 Lut 2007 Posty: 4035
|
Wysłany: 2021-07-13, 00:24
|
|
|
Jo_anna napisał/a: | A ja mam pytanie co do formy umowy dla osoby która jest BHPowcem w pracy, czy jeśli jest zatrudniona na część etatu, to musi być na umowie oddzielnej, czy może być na jednej umowie z wyszczególnieniem części etatu na stanowisku BHPowca... |
Ilu firma liczy sobie pracowników ogółem? |
_________________ Przykazania boskie (owe 10) są tylko dlatego tak jasne, przejrzyste i zrozumiałe, że powstały bez pomocy doradców i ekspertów...
 |
|
|
|
 |
Jo_anna
Dołączyła: 12 Lip 2018 Posty: 16
|
Wysłany: 2021-07-13, 07:44
|
|
|
obecnie 10, za chwilę 11 /12. |
|
|
|
 |
ewania

Pomogła: 38 razy Dołączyła: 15 Lut 2007 Posty: 4035
|
Wysłany: 2021-07-15, 23:39
|
|
|
Zalezy od tego, czy potrzebujesz (ta osoba) do czegoś, żeby zaliczał Ci sie staz pracy w sluzbie bhp. Jesli tak, to muisz miec dwie odrebne umowy, jedną na stanowisku np. inspektor bhp. Ale nie bardzo rozumiem.... ta osoba jest w ogole tylko na czesc etatu zatrudniona (jaką?) i w tej czesci etatu ma jeszcze wykonywac w jakiejs czesci zadania sluzby bhp? Co znaczy "jest bhpowcem w pracy"? A jakie ma to drugie stanowisko?
Napisz proszę obszerniej co i jak, bo niewiele z Twojego posta wiadomo. |
_________________ Przykazania boskie (owe 10) są tylko dlatego tak jasne, przejrzyste i zrozumiałe, że powstały bez pomocy doradców i ekspertów...
 |
|
|
|
 |
mickry8
Dołączył: 11 Maj 2022 Posty: 2
|
Wysłany: 2022-05-11, 08:33
|
|
|
Witajcie, nie chcę zakładać nowego tematu, mam pytanie odnośnie utworzenia służby bhp w zakładzie pracy. Pracodawca który zatrudnia więcej niż 100 pracowników zobowiązany jest utworzyć służbę BHP w zakładzie pracy, natomiast w zakładzie pracy zatrudniającym poniżej 100 pracowników, pracodawca może powierzyć zadania służby bhp pracownikowi zatrudnionemu równocześnie na innym stanowisku. Co to znaczy powierzyć zadania? Należy przez to rozumieć ze również pracownik jest pracownikiem służby?
Pytanie moje jest następujące:
1. Czy pracodawca który zatrudnia np ok. 50-70 pracowników może mimo wszystko utworzyć służbę bhp w zakładzie pracy i zatrudnić w niej osobno nowego pracownika, lub pracownika który już pracuje w zakładzie pracy dzieląc mu obecnie etat na części i podpisując dwie osobne umowy, jedną na obecne stanowisko, drugą na pracownika służby bhp?
2. Jak technicznie to zrobić tj. trzeba w strukturze organizacyjnej zakładu pracy utworzyć komórkę która będzie się nazywać: służba BHP i bezpośrednio w niej zatrudnić pracownika?
Pytam pod kątem stażu pracownika w służbie, ponieważ wszystkie umowy zlecenie itp nie obligują do tego że pracownikowi leci staż i może zostać poźniej specjalistą. Na pewno jest wielu samozwańczych specjalistów którzy pracowali jako bhpowcy w zakładach pracy ale w których nie była utworzona służba. Tutaj interesuje mnie jak to zrobić merytorycznie i zgodnie z przepisami żeby staż liczony był prawidłowo. Bardzo dziękuje za informacje. |
|
|
|
 |
mickry8
Dołączył: 11 Maj 2022 Posty: 2
|
Wysłany: 2022-05-12, 15:58
|
|
|
Andrzej J.S napisał/a: | mickry8 napisał/a: | Co to znaczy powierzyć zadania? Należy przez to rozumieć ze również pracownik jest pracownikiem służby? |
Powierzenie zadań nie jest równoznaczne z utworzeniem służby bhp.
Co do pkt.1 - Przy zatrudnianiu do 100 pracowników, przepis nie przewiduje tworzenia służby BHP, ale również i nie zabrania. Natomiast obowiązek jest przy zatrudnianiu ponad 100 pracowników. W Twoim przypadku nie ma również potrzeby zatrudniania nowego (oddzielnego) pracownika na dodatkowy etat służby BHP.
Pkt. 2 - Tak jak proponujesz - utworzyć nową komórkę BHP i jak w pkt. 1 - Zajmowany etat podzielić na dwie części (oddzielne umowy o pracę), np. utworzyć służbę bhp na 1/4 etatu oraz na pozostałe 3/4 etatu dotychczasowe stanowisko pracy.
Np. 3/4 etatu - pracownik administracyjno-biurowy i 1/4 etatu - pracownik służby bhp. |
Dziękuje bardzo za informację. Pytam z tego względu że w firmie jest wiele działów, pracowników może nie ma 100 bo na ten moment to coraz więcej firm ma podwykonawców na umowe B2B i z tego względu zmniejsza się ich ilość, niemniej jednak ilość zadań która się znajduje w firmie skłania ku utworzeniu niezależnej komórki. |
|
|
|
 |
Andrzej J.S
Spec. BHP - emeryt
Pomógł: 88 razy Dołączył: 30 Maj 2007 Posty: 6118
|
Wysłany: 2022-05-13, 11:22
|
|
|
mickry8 napisał/a: | ilość zadań która się znajduje w firmie skłania ku utworzeniu niezależnej komórki. |
W takim przypadku można nawet zwrócić się do PIP o wydanie opinii lub:
Kp. Art. 237.11 "§ 4. Właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie służby bhp, albo
zwiększenie liczby pracowników tej służby, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi
zagrożeniami zawodowymi."
Ps.
Przepraszam, ale zupełnie przypadkowo wykasowałem swój wcześniejszy wpis, który jest zacytowany w Twoim poście - przepraszam. |
|
|
|
 |
|