Poprzedni temat «» Następny temat
Staż w służbie bhp
Autor Wiadomość
mehow

Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 11
Wysłany: 2018-06-12, 13:09   Staż w służbie bhp

Dzień dobry, żeby móc starać się o uprawnienia specjalisty z zakresu BHP trzeba odbyć roczna praktykę w zakładzie który takowa służę ma. Moje pytanie jest takie: jaka forma zatrudnienia czy ew. stażu wchodzi w grę żeby wymagany staż został zaliczony jako prawidłowy? Dziękuję za odpowiedzi
 
     
Łukasz B
Łukasz B

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Gru 2017
Posty: 25
Wysłany: 2018-06-12, 13:42   

Rozporządzenie w sprawie służby BHP:

"§ 4.2
specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp"


Staż pracy w służbie bhp = umowa o pracę

To czy firma zatrudniająca musi zatrudniać ponad 100 pracowników jest dyskusyjne, przepis w tym zakresie jest niejednoznaczny.
 
     
mehow

Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 11
Wysłany: 2018-06-12, 14:07   

ale musi być utworzona służba bhp tak? umowa o pracę tylko? a np zlecenie już nie? to dla mnie ważna informacja
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 53 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5404
Wysłany: 2018-06-12, 14:09   

mehow napisał/a:
musi być utworzona służba bhp tak?

TAK.
Musisz być chociażby na części etatu pracownikiem służby bhp.
 
     
mehow

Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 11
Wysłany: 2018-06-12, 14:31   

rozumiem, dzięki;) ale jak to sprawdzić czy faktycznie jest służba bhp? aha ale to np może być wpisane w umowie : staż w służbie bhp na 1/4 etatu np?
 
     
Łukasz B
Łukasz B

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Gru 2017
Posty: 25
Wysłany: 2018-06-12, 15:26   

Moim zdaniem Praca w Służbie BHP oznacza umowę o pracę. Jeśli będziesz miał zlecenie/działalność/wolontariat to będzie wykonywanie zadań służby BHP.

Wykonywanie zadań służby BHP != Praca w służbie BHP

A tylko praca w służbie będzie się liczyła do stażu pracy.
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 53 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5404
Wysłany: 2018-06-12, 16:01   

Łukasz B napisał/a:
Moim zdaniem Praca w Służbie BHP oznacza umowę o pracę. Jeśli będziesz miał zlecenie/działalność/wolontariat to będzie wykonywanie zadań służby BHP.

Masz rację.
Wolontariat, zlecenie/działalność to nie praca - brak umowy o pracę > staż się nie liczy.

Wystarczy więc umowa o pracę > chociażby etatu na stanowisku np. inspektor czy też starszy inspektor bhp.
 
     
mehow

Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 11
Wysłany: 2018-06-12, 18:36   

dobrze czyli wychodzi na to że musi zostać utworzona służba bhp. służba bhp musi być obowiązkowo utworzona dla zakładów pracy zatrudniających więcej niż 100 pracowników, a co jeżeli jest mniej niż 100? czy dla zakładu w którym pracuje np 30 pracowników też nie może być służby BHP? pytam bo chce się zatrudnić żeby zrobić sobie staż na specjaliste, mam skończone studia podyplomowe i wyższe wykształcenie techniczne a tu jest niejednoznacznie określone jak to ma wyglądać?

załóżmy że w mojej firmie jest 30 osób i pracodawca zatrudnia mnie na stanowisku st. inspektora ds BHP no i robi zapis że tworzy służbę BHP 1 osobowa i co jest ok?
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 53 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5404
Wysłany: 2018-06-12, 22:37   

No właśnie taki mamy przepis.
KP. nakłada obowiązek od 100 zatrudnionych, ale przy mniejszym zatrudnieniu zakazu tworzenia służby bhp nie ma.
A więc, jeśli pracodawca chce, to może utworzyć służbę bhp przy mniejszej liczbie zatrudnionych i wszystko będzie OK.
Natomiast jeśli chodzi o wykładnię prawa, to są różne zdania. Jedne odnoszące się do obowiązku wynikającego z KP. i takie, które mówią, że jeśli nie ma obowiązku to pracodawca jak chce to może.
Jedno jest pewne. Ażeby liczył się staż to musi być powołana przez pracodawcę służba bhp. Czyli chociaż część etatu w służbie bhp.
Wolontariat, umowa zlecenie, powierzenie dodatkowych obowiązków, itd nie wchodzą w rachubę.
 
     
mehow

Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 11
Wysłany: 2018-06-13, 09:11   

ok a jak to od strony technicznej wygląda utworzenie samej służby w mniejszej firmie? wiążą się z tym jakieś konkretne papiery czy tylko same nazewnictwo?
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 53 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5404
Wysłany: 2018-06-13, 09:23   

Zależy to od pracodawcy, ale przeważnie w zakładzie pracy jest jakiś regulamin pracy, w którym widnieje schemat etatowy stanowisk.
Może też wystarczyć umowa o pracę, w której będziesz miał wpisane stanowisko pracy, np. zatrudniony na stanowisku inspektora bhp w wymiarze 1/4 etatu.
 
     
pelna_egzotyka

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 9
Wysłany: 2018-06-14, 11:32   

Witam Panowie,

Podłączę się do tematu bo też mnie ciekawi jedna sprawa. Jestem zatrudniony w firmie na stanowisku referent ds. administracyjnych w służbie BHP - takie mam stanowisko na umowie o pracę. Jest sobie mój szef/kierownik na stanowisku Głównego spec. ds. bhp i ppoż i ja. Wykonuję zadania służby bhp, czyli piszę instrukcję, jestem w zespole powypadkowym, przeprowadzam kontrole stanu bhp i wiele wiele innych - oczywiście nie podpisuję się na wszystkim bo nie mam uprawnień, jest to zrozumiałe. Aktualnie jestem w trakcie studiów z zakresu BHP i został mi jeszcze rok. I tutaj pojawia się moje pytanie, jak skończę studia czy od razu będę mógł zostać specjalistą, skoro jestem zatrudniony w służbie bhp? Prawo też nie jest jednoznaczne w tym temacie, czy to chodzi o roczny staż w służbie ale po zakończeniu studiów czy niekonieczne. Jak myślicie?
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 53 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5404
Wysłany: 2018-06-14, 13:14   

pelna_egzotyka napisał/a:
Jestem zatrudniony w firmie na stanowisku referent ds. administracyjnych w służbie BHP - takie mam stanowisko na umowie o pracę.
:roll:
A cóż to za twór :?:

W służbie BHP obowiązują stanowiska określone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997r w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 109 poz 704 z późn. zm.).
http://www.przepisy.gofin...-w-sprawie.html - zajrzyj do § 4 ust. 1.
Nie ma tam stanowiska referenta bhp. A więc staż się nie liczy.
Tak więc jeśli zatrudniony jesteś w służbie bhp na stanowisku referenta ds. administracyjnych, to możesz wykonywać czynności np. sekretarki w tym dziale, ale do wykonywania zadań pracownika służby bhp uprawnień nie masz.
 
     
pelna_egzotyka

Dołączył: 20 Lis 2017
Posty: 9
Wysłany: 2018-06-14, 14:51   

Na taką jednoznaczną odpowiedź czekałem. W zasadzie to się z tym zgadzam, mimo że to nie po mojej myśli. Dla mnie średnia perspektywa, no ale co zrobisz jak nic nie zrobisz. A twór wykreowany ponieważ taka była potrzeba. Sporo pracy a pracodawca wolał swojego człowieka niż kogoś z zewnątrz do pomocy i taką dostałem propozycje i się zgodziłem, a że studiów jeszcze nie skończyłem to tak to zostało wymyślone :roll:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe

2018 © Wiedza i Praktyka
Strona wygenerowana w 0.08 sekundy. Zapytań do SQL: 11