Poprzedni temat «» Następny temat
SŁUŻBA BHP
Autor Wiadomość
mateuszbytom

Dołączył: 05 Sty 2018
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-05, 08:48   SŁUŻBA BHP

Witam czy zatrudniony w służbie bhp jako starszy inspektor ds. bhp mogę wykonywać te same czynności co specjalista ds. bhp

Czy cała różnica między inspektorem a specjalistą (oprócz doświadczenia zawodowego) polega na tym, że specjalista może wykonywać zadania służby bhp dla firm zatrudniających do 100 os.

Dzięki za wyrozumiałość dla nowego forumowicza i odpowiedzi.

Pozdrawiam
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-05, 10:09   

Witam nowego forumowicza.

Zarówno na inspektorze jak i specjaliście bhp ciążą te same uprawnienia i obowiązki służbowe wynikające z rozporządzenia w spr. służby bhp.
Różnica polega tylko na tym, że będąc specjalistą można Ci powierzyć wykonywanie zadań służby bhp np. na umowę zlecenie - czego nie można zlecić inspektorowi bhp (§4 ust. 4 rozporządzenia w spr. służby bhp).
Natomiast co do doświadczenia zawodowego, to akurat nie zawsze tak jest, że idzie ono w parze z wykształceniem czy zajmowanym stanowiskiem.
 
     
mateuszbytom

Dołączył: 05 Sty 2018
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-05, 12:21   

Mam jeszcze jedno pytanie dla doświadczonych pracowników służby bhp, ukończyłem studia inżynierskie o specjalizacji: Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w 2014 roku i tego też roku zostałem zatrudniony na umowę o pracę - pełen etat na stanowisku Specjalisty ds. BHP (odbyłem szkolenie okresowe BHP dla pracowników służby BHP ale nie odbyłem rocznego stażu w służbie bhp). Wiem, że Pracodawca nie miał prawa mnie zatrudniać na stanowisku specjalisty ale czy wykonana przeze mnie m.in. Ocena ryzyka zawodowego czy szkolenia wstępne, okresowe będą akceptowane przez pip? Moje drugie pytanie, czy po tych 3 latach gdy jestem zatrudniony w tej firmie na stanowisku specjalisty ds. bhp to czy mogę zostać zatrudniony w innym zakładzie na identycznym stanowisku czy nadal mi brakuje tego "rocznego stażu" (firma nie posiada służby bhp zatrudnia 30 osób).
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-05, 15:18   

mateuszbytom napisał/a:
firma nie posiada służby bhp zatrudnia 30 osób.

A więc zostałeś zatrudniony bezprawnie - z naruszeniem postanowień Kp.
Jednak gdyby zakład pracy posiadał powołaną służbę bhp to jakoś dałoby się to wytłumaczyć (obejść), ale w przypadku braku powołanej służby bhp - staż pracy na stanowisku specjalisty bhp nie liczy się - warunek kodeksowy, to praca w służbie bhp (chociaż na części etatu).
 
     
mateuszbytom

Dołączył: 05 Sty 2018
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-05, 18:51   

na portalu www.portalbhp.pl napisałem do eksperta i otrzymałem odpowiedz ale sam już nie wiem gdzie otrzymać odpowiedz pewna w 100%

Witam, ukończyłem studia inżynierskie o specjalizacji Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w 2014 roku i tego też roku zostałem zatrudniony na umowę o pracę - pełen etat na stanowisku Specjalisty ds. BHP (odbyłem szkolenie okresowe BHP dla pracowników służby BHP). Czy Pracodawca miał prawo mnie zatrudnić na ww. stanowisko i czy wykonana przeze mnie m.in. Ocena ryzyka zawodowego czy szkolenia wstępne będą akceptowane przez pip? Moje wątpliwości wynikają z braku odbytego rocznego stażu w służbie BHP. Moje drugie pytanie, czy po tych 3 latach gdy jestem zatrudniony w jednej firmie na stanowisku specjalisty ds. bhp to czy mogę zostać zatrudniony w innym zakładzie na identycznym stanowisku czy nadal mi brakuje "rocznego stażu".
Odpowiedź udzielona05 sty 2018, 10:11
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z 2 września 1997 r. (Dz.U. Nr 109, poz. 704 z póź. zm.) specjalistą ds. bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp. Odpowiadając zatem na pierwsze pytanie wyjaśniam, że rozpoczynając pracę w służbie bhp bezpośrednio po ukończeniu studiów o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy pracodawca nie mógł takiego pracownika zatrudnić na stanowisku specjalisty z uwagi na brak stażu pracy w służbie bhp. Pracownik taki powinien być zatrudniony na stanowisku starszego inspektora. W obecnej chwili posiada Pan już odpowiedni staż pracy dla stanowiska specjalisty ds. bhp i jeżeli jest Pan jedynym pracownikiem służby bhp w zakładzie pracy nie ma przeciwskazań do wykonywania przez Pana zadań pracownika tej służby. Wykonywane przez Pana zadania służby bhp, w komórce jednoosobowej, nie będą podważane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co do oceny ryzyka zawodowego podkreślam, że robi ją pracodawca (powołany przez pracodawcę zespół) we współpracy m.in. z pracownikiem służby bhp. Odnosząc się natomiast do drugiej części pytania wyjaśniam, że podjada Pan co najmniej rok stażu pracy w służbie bhp, a więc może być pan zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. bhp (w pana przypadku są to już 3 lata stażu więc może być Pan zatrudniony już na stanowisku starszego specjalisty) również winnym zakładzie pracy.

Podstawa prawna:

§4 rozporządzenia Rady ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z 2 września 1997 r. (Dz.U. Nr 109, poz. 704 z póź. zm.).



Mariusz Foremniak

Gł. Specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp.
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-06, 11:16   

Szanowny kolego w Twoich pytaniach brak konsekwencji tzn. w pytaniu zadanym na portalu bhp nie podajesz wszystkich szczegółów, które podałeś w swoim poście na "bhpforum".
Ten szczegół to:
mateuszbytom napisał/a:
firma nie posiada służby bhp zatrudnia 30 osób

Nie dziw się więc, że otrzymałeś dwie trochę różniące się odpowiedzi, gdyż każda z nich dotyczy innej sytuacji.
W związku z tym (dla jasności) w Twoim przypadku:
1. Ażeby zostać specjalistą bhp trzeba przepracować 1 rok w służbie bhp.
2. Obowiązek powołania służby bhp mają zakłady pracy zatrudniające więcej niż 100 pracowników. Nie ma jednak przepisu zabraniającego tworzenia służby bhp w mniejszych zakładach pracy.
3. Gdyby więc Twój pracodawca taką służbę powołał, co powinno mieć odbicie w "regulaminie pracy", to mógłby Ciebie zatrudnić na stanowisku starszego inspektora bhp, a po roku na stanowisku specjalisty bhp.
4. Zatrudniając Ciebie na stanowisku specjalisty bhp bez wymaganego stażu pracy i bez powołania służby bhp - pracodawca złamał prawo. Nawiasem mówiąc Ty też, bo świadomie podpisałeś umowę ;-)
5. Jak do tego podejdzie PIP to się okaże przy najbliższej kontroli - jeśli kontrolujący zwróci na to uwagę.
6. Jeśli chodzi o ORZ i szkolenia wstępne (instruktaż ogólny) to wszystko będzie akceptowane. Szkolenia okresowe też - jeśli organizatorem tych szkoleń był pracodawca, a Ty wykładowcą / instruktorem posiadającym zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne (Moim zdaniem, będąc inżynierem i mając wykształcenie kierunkowe bhp, warunki te spełniasz.).
7. Co do podjęcia pracy w innych zakładach (w służbie bhp) to problemów nie widzę, poza brakiem doświadczenia jakie daje praca w dużym zakładzie pracy, a nie w małym zakładziku.

Myślę, że teraz sprawę masz wyjaśnioną, ale prośba na przyszłość:
Jeśli konsultujesz się w danej sprawie z kilkoma osobami to przedstawiaj wszystkim sprawę w ten sam sposób - bez omijania szczegółów, które Tobie mogą wydawać się mało ważne, a innym bardzo potrzebne (często decydujące o sprawie). Unikniesz wówczas rozbieżności w odpowiedziach.
Jeśli mnie przedstawiłbyś sprawę tak jak to zrobiłeś na portalu bhp (bez dodatkowych szczegółów), to moja odpowiedź byłaby zbieżna z odpowiedzią p. Mariusza Foremniaka i podejrzewam, że gdybyś na portalu bhp przedstawił sprawę tak jak na "bhpforum", to jego odpowiedź byłaby zbieżna z moją.
Swoją drogą, to przecież przepisy znasz i sam powinieneś wiedzieć gdzie i na jakich stanowiskach możesz pracować bez łamania prawa ;-)

Życzę powodzenia - Andrzej.
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-06, 12:29   

Ps.

Andrzej J.S napisał/a:
7. Co do podjęcia pracy w innych zakładach (w służbie bhp) to problemów nie widzę, poza brakiem doświadczenia jakie daje praca w dużym zakładzie pracy, a nie w małym zakładziku.
Jednocześnie przypominam o:
Andrzej J.S napisał/a:
Zarówno na inspektorze jak i specjaliście bhp ciążą te same uprawnienia i obowiązki służbowe wynikające z rozporządzenia w spr. służby bhp.
Różnica polega tylko na tym, że będąc specjalistą można Ci powierzyć wykonywanie zadań służby bhp np. na umowę zlecenie - czego nie można zlecić inspektorowi bhp (§4 ust. 4 rozporządzenia w spr. służby bhp).


W związku z powyższym zadaję pytanie:
W jaki sposób / jakim dokumentem, w tym drugim zakładzie pracy udokumentujesz staż w służbie bhp, a tym samym, że jesteś specjalistą bhp :?:

Nawiasem mówiąc o stanowisku decyduje pracodawca, tzn. możesz mieć kwalifikacje nawet na głównego specjalistę, a pracodawca zatrudni Ciebie na stanowisko inspektora bhp, bo stwierdzi, że główny nie jest mu potrzebny lub, że w schemacie stanowisk w jego zakładzie widnieje tylko inspektor bhp - takie przypadki bywają i nie są odosobnione ;-)
 
     
mateuszbytom

Dołączył: 05 Sty 2018
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-10, 22:53   

Panie Andrzeju czy tworzenie służby bhp w małej firmie powinno mieć tylko odbicie w regulaminie pracy? (pracodawca jest skłonny wprowadzić taki zapis z datą wcześniejszą)
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-12, 13:49   

Nigdy nie byłem kadrowcem i nie pracowałem w malutkiej firmie. Z tego powodu nie wiem dokładnie jakim aktem prawnym w malutkich firmach powołuje się służbę bhp.
Jednak wiem, że tego typu zapisy powinny wynikać ze struktury organizacyjnej zakładu pracy, a takim aktem prawnym określającym struktury organizacyjne zakładu pracy w dużych i rozbudowanych przedsiębiorstwach jest, np. PUZP (Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy), ZUZP (Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy), Regulamin Pracy.
Mając na względzie bardzo małe zatrudnienie, to z pewnością PUZP i ZUZP nie wchodzą w rachubę, ale "Regulamin Pracy" chyba tak.
W związku z tym wystarczy w "Regulaminie Pracy" > struktura organizacyjna zakładu, ująć służbę bhp - podporządkowaną bezpośrednio pracodawcy i wpisać stanowisko zgodne z rozporządzeniem w spr. służby bhp, oraz ująć to stanowisko w siatce płac.

Jest to tylko moja propozycja, ale proponowałbym pofatygować się do jakiegoś kadrowca, który dokładnie podpowie jak w takiej sytuacji postąpić.
Brak w strukturze organizacyjnej służby bhp w zakładzie pracy = brak możliwości odbywania / zaliczania stażu pracy dla behapowca.

Ps.
mateuszbytom napisał/a:
Panie Andrzeju

Szanowny kolego, na forum jesteśmy wszyscy na Ty, a więc Pana możesz sobie darować ;-)
 
     
ewania 


Pomogła: 16 razy
Dołączyła: 15 Lut 2007
Posty: 3381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-16, 19:03   

Nie chce mi sie wszystkiego czytac, bo trudno sie w tym połapac, w tych Waszych wpisach. Odpowiem wiec, jak to wygląda co do zasady.
Jednoosobowe stanowisko, na którym byłeś zatrudniony JEST utworzeniem służby bhp. Czyli - pomimo, że nie powinines byc na nim zatrudniony to zatrudniony zostałeś.
Jesli była to umowa o pracę, to oznacza, ze z chwilą zatrudnienia Cię na stanowisku specjalisty w bhp pracodawca utworzył w swojej firmie służbę bhp a Tobie zaczął "lecieć" ten roczny staż.
Ergo - masz ten wymagany rok stażu, bo byłeś zatrudniony jako pracownik służby bhp.
To, ze niekoniecznie zgodnie z prawem, to problem Twojego pracodawcy (ktory Cię tak zatrudnił) a nie Twój.
Dla Ciebie i dla kolejnego pracodawcy wygląda to tak, że spełniasz wymagania bo masz co najmniej rok pracy na etacie pracownika służby bhp.
P.S.
Struktura organizacyjna to regulamin organizacyjny a nie regulamin pracy. Nie wiem czy mały pracodawca musi miec taki regulamin.
_________________
Przykazania boskie (owe 10) są tylko dlatego tak jasne, przejrzyste i zrozumiałe, że powstały bez pomocy doradców i ekspertów...
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-16, 23:14   

ewania napisał/a:
To, ze niekoniecznie zgodnie z prawem, to problem Twojego pracodawcy (ktory Cię tak zatrudnił) a nie Twój.

Co nie znaczy, że osoba świadomie podpisująca umowę o pracę (przyszły pracownik) na stanowisko prawnie nieprzysługujące, prawa tego nie łamie :-/

ewania napisał/a:
Struktura organizacyjna to regulamin organizacyjny a nie regulamin pracy. Nie wiem czy mały pracodawca musi miec taki regulamin.
Myślę, że przy zatrudnieniu 30 pracowników jakiś regulamin powinien być ;-)
 
     
ewania 


Pomogła: 16 razy
Dołączyła: 15 Lut 2007
Posty: 3381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-17, 18:15   

Andrzej J.S napisał/a:
nie łamie
Chyba, że byłoby przy takiej umowie oświadczenie, ze pracownik potwierdza, że spełnia wymagania do zatrudnienia na stanowisku specjalisty ds. bhp. Wtedy zlozylby falszywe oświadczenie i takie przepisy ewentualnie by zlamal (potwierdzanie nieprawdy, albo jakos tak).
Ale nie przepisy dotyczace zatrudniania pracownikow sluzby bhp. Bo one zobowiazują PRACODAWCĘ a nie pracownika.
Cytat:
przy zatrudnieniu 30 pracowników jakiś regulamin powinien być ;-)

Też nie, a juz z pewnoscią nie regul. organizac. (od 1 stycznia tego roku progiem zatrudnienia dla regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania jest 50 zatrudnionych). A raczej nie zawsze (bo bywają sytuacje wyjątkowe, o ktorych więcej tutaj>> http://www.kodekspracy.pl...agradzania.html
Jesli dobrze myślę, to (oprocz przepisow dla jednostek samorządowych, bo one chyba muszą regulaminy org. mieć) nigdzie nie napisano, ze trzeba tworzyc u pracodawców regulami organizacyjny, ale - mogę się mylic, bo ten zakres nie jest w mojej specjalnosci ;-)
_________________
Przykazania boskie (owe 10) są tylko dlatego tak jasne, przejrzyste i zrozumiałe, że powstały bez pomocy doradców i ekspertów...
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-17, 20:43   

ewania napisał/a:
mogę się mylic, bo ten zakres nie jest w mojej specjalnosci ;-)

iw mojej też:
Andrzej J.S napisał/a:
Nigdy nie byłem kadrowcem i nie pracowałem w malutkiej firmie. Z tego powodu nie wiem dokładnie jakim aktem prawnym w malutkich firmach powołuje się służbę bhp.
;-)
 
     
mateuszbytom

Dołączył: 05 Sty 2018
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-30, 09:30   

Witam, właśnie otrzymałem odpowiedź od PIP odnośnie mojego problemu i niestety (z mojego punktu widzenia) różni się ona od interpretacji Andrzej J.S i ewania poniżej zamieszczam pełną treść pisma.

Odpowiadając na Pana pismo przekazane drogą elektroniczną dotyczące pełnienia w zakładzie funkcji specjalisty ds. bhp uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Kwestię powierzenia przez pracodawcę wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu uregulowano w art. 23711 S 2 Kodeksu pracy, przy czym wyraźnie określono w tym paragrafie, że specjaliści powinni spełniać odpowiednie wymagania kwalifikacyjne. Zatem po stronie pracodawcy występuje obowiązek powierzenia zadań służby bhp specjalistom z odpowiednimi kwalifikacjami oraz weryfikacji tych kwalifikacji (zgodnie z art 94 KP. pracodawca organizuje pracę min. wykorzystując kwalifikacje pracowników i nie powinien dopuścić do pracy pracownika nie posiadającego wymaganych kwalifikacji art. 2373 S 1 Kp.).
W myśl art. 207. S 1 Kp pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 S 2, powyższe odnosi się również do właściwie przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego oraz prawidłowości szkoleń bhp.
Jeżeli chodzi o możliwości odbycia stażu w służbie bhp u pracodawcy zatrudniającego poniżej 100 pracowników uprzejmie wyjaśniam, iż w art. 237li s 1 Kodeksu pracy w sposób wyraźny wyróżniono dwie formy pełnienia funkcji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pierwsza jest realizowana w formie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, a druga poprzez powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Gdyby, te dwie formy były tożsame, nie istniałaby potrzeba ich odrębnej regulacji i można by posługiwać się pojęciem "Służby bhp” zarówno w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia więcej niż 100 pracowników, jak również gdy zatrudnia do 100 pracowników.
Odrębność tych dwu form potwierdza również S 4 tego przepisu, który stanowi, iż inspektor pracy może m.in. nakazać utworzenie służby bhp, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi. "Służba bhp” jest więc inną formą niż "wykonywanie zadań służby bhp”, bowiem w przeciwnym wypadku przepis S 4 w tym zakresie byłby zbędny. Tak więc, zgodnie z S 1 służbę bhp tworzy pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników, natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp bądź pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, bądź wykonuje sam te zadania w sytuacjach określonych (art. 237 Il S 1 pkt 1 i 2).

Zatem aby podnieść swoje kwalifikacje do stopnia specjalisty ds. bhp niezbędne jest odbycie co najmniej rocznego stażu pracy w służbie bhp, tj. należy być zatrudnionym przez pracodawcę, który utworzył w zakładzie służby bhp. W przypadku pracodawców (zatrudniających do 100 pracowników), u których nie ma obowiązku utworzenia służby bhp — osoba wykonująca zadania służby bhp, nie nabędzie stażu pracy w służbie bhp, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 109 poz. 704 z późn. zm.).

Jednocześnie pragnę dodać, iż porady w zakresie przestrzegania prawa pracy udzielane przez Państwową Inspekcję Pracy na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7, lit. e ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 786 j.t., z późn. zm.) obejmują jedynie podstawowe zasady prawa pracy mające zastosowanie do podniesionych w Pana piśmie kwestii i mają charakter niewiążącej interpretacji przepisów prawa.
 
     
Andrzej J.S 
Spec. BHP - emeryt

Pomógł: 45 razy
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 5313
Wysłany: 2018-01-30, 10:29   

Kolego "mateuszbytom".

Nie znam treści Twojego wystąpienia do PIP, ale w moich wcześniejszych wpisach nie znalazłem niczego sprzecznego ze stanowiskiem PIP.
Różnica polega tylko na tym, że PIP uważa, iż:
"W przypadku pracodawców (zatrudniających do 100 pracowników), u których nie ma obowiązku utworzenia służby bhp — osoba wykonująca zadania służby bhp, nie nabędzie stażu pracy w służbie bhp ................ .".
Ja natomiast uważałem, że mimo, iż nie ma obowiązku tworzenia służby bhp, ale ją utworzył - (prawnego zakazu nie ma), to staż będzie się liczył. Natomiast z interpretacji przepisów przez PIP wynika, że mimo to, że ją utworzył, to staż liczyć się nie będzie.
Masz więc odpowiedź na Swoje pytanie - nie posiadasz rocznego stażu w służbie bhp = nie jesteś specjalistą bhp - co jest zgodne z moimi wyjaśnieniami w Twojej sprawie. PIP dodał tylko to, że nawet gdyby Twój pracodawca przy 30 zatrudnionych powołałby służbę bhp, to i tak zdaniem PIP staż by się nie liczył - brak wymogu tworzenia służby bhp.

Przykro, ale z interpretacji przepisów przez PIP wynika, że staż musisz zaczynać od nowa :-(
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

2017 © Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Strona wygenerowana w 0.13 sekundy. Zapytań do SQL: 11