bhp forum Strona Główna
bhp forum

Poprzedni temat «» Następny temat
kwalifikacje pracowników służby BHP
Autor Wiadomość
memento83 


Wiek: 31
Dołączył: 22 Wrz 2011
Posty: 71
Wysłany: 2011-09-26, 21:37   kwalifikacje pracowników służby BHP

Witam.
Powracam do tego tematu bo jakoś chyba nie ogarniam logiki przepisów dotyczących służby BHP.
Otóż niedawno skończyłem podyplomówkę i obecny pracodawca (zatrudniający do 20 pracowników) chce mi powierzyć zadania za zakresu służby BHP.
Tutaj zaczyna się mały mętlik, jaka jest różnica pomiędzy pracownikiem z powierzonymi zadaniami, a pracownikiem służby BHP z np. 1/4 etatu
Kwalifikacje
powierzone zadania - inspektor, prac. służby BHP - st. inspektor
Zadania są takie same gdyż ustala ją przepis rozporządzenia
Rozumiem dylemat dlaczego to pracodawca zatrudniający 20 pracowników miałby tworzyć komórkę służby BHp, a nie powierzyć zadania specjaliście spoza zakładu.
Ale skoro ten pracodawca ma do dyspozycji pracownika z kwalifikacjami st. inspektora to dlaczego nie może mu rozbić etatu na 1/4 BHP i 3/4 pozostałe, skoro zarówno specjalista spoza zakładu i ten z 1/8 etatu mają ten sam zakres zadań? Pozatym kto zna lepiej specyfikę pracy specjalista spoza czy inspektor z zakładu?
Z innej beczki czy zatrudnienie kogoś na stanowisku st. inspektora jest równoznaczne z utworzeniem służby BHP. Czy wiąże się coś dodatkowo z utworzeniem służby BHP a czego nie ma w przypadku powierzenia zadań??
 
     
stoper 


Wiek: 45
Dołączył: 04 Sie 2009
Posty: 3340
Wysłany: 2011-09-27, 11:36   

memento83 napisał/a:
powierzone zadania - inspektor, prac. służby BHP - st. inspektor
Po części by się zgadzało acz nie do końca. Aby pracownikowi powierzyć zadania sł. bhp musi on spełniać minimum kwalifikacje inspektora. Aby prowadzić jednoosobową komórkę bhp trzeba mieć minimum kwalifikacjie st. inspektora. I do tej pory się Twoje stwierdzenie sprawdza. Jednak w wieloosobowej komórce bhp pracownikiem sł. bhp może być inspektor. Co twoje stwierdzenie by wykluczało.
memento83 napisał/a:
Ale skoro ten pracodawca ma do dyspozycji pracownika z kwalifikacjami st. inspektora to dlaczego nie może mu rozbić etatu na 1/4 BHP i 3/4 pozostałe, skoro zarówno specjalista spoza zakładu i ten z 1/8 etatu mają ten sam zakres zadań?
Służbę bhp tworzy się w firmie zatrudniającej pow. 100 pracowników. Do 100 można powierzyć jak to Twój pracodawca chce zrobić pracownikowi przy innej pracy, który ma kwalifikacjie minimum inspektora.
memento83 napisał/a:
Z innej beczki czy zatrudnienie kogoś na stanowisku st. inspektora jest równoznaczne z utworzeniem służby BHP.
Tak.
memento83 napisał/a:
Pozatym kto zna lepiej specyfikę pracy specjalista spoza czy inspektor z zakładu?
Specyfikę zakładu może znasz ale co z wiedzą o bhp i prawie pracy? Pytania, które zadajesz, a na które masz odpowiedzi w ELEMENTARZU dla pracowników służby bhp świadczą o tym, że najlepiej z tą wiedzą nie jest. :-/
_________________
Jeśli większość jest o czymś przekonana, to wcale nie znaczy, iż ma rację. Valdemar Baldhead (Łysiak), Konkwista
 
     
memento83 


Wiek: 31
Dołączył: 22 Wrz 2011
Posty: 71
Wysłany: 2011-09-27, 12:59   

Wiem że służbę BHP tworzy się w zakładzie powyżej 100 pracowników.
Ale jak jest realna różnica w realizacji zadań BHP w zakładzie do 100 pomiędzy pracownikiem z powierzonymi zadaniami, a wynajętym specjalistą spoza zakładu lub też, wykonywaniem zadań służby BHP przez st. inspektora zatrudnionego na 1/4 etatu? Czy będę te zadania wykonywał jako pracownik, czy inspektor na 1/4 ten sam chleb.
Bo chyba pracodawca mający nawet 20 pracowników jeśli chce może stworzyć etat BHP - kto mu zabroni?
Ponadto radca prawny ostatnio stwierdził że, skoro mowa o zadaniach powierzonych pracownikowi jest w rozdziale o służbie BHP w Kp to w przypadku zaneksowania umowy o powierzenie zdań służby BHP pracownikowi mającemu kwalifikacje należy to traktować jako staż.
Bądź tu mądry i pisz wiersze....
Żeby była jasność nie mam parcia na tytuły, bo liczy się przede wszystkim wiedza....ale jeśli mam możliwość dogadania się z szefem na etat BHP to dlaczego nie.
Stoper sam napisałeś że może powierzyć - ale nie musi, a co za tym idzie może stworzyc stanowisko insp. BHP. Więc jaka tu różnica, konsekwencje?
 
     
stoper 


Wiek: 45
Dołączył: 04 Sie 2009
Posty: 3340
Wysłany: 2011-09-27, 13:18   

memento83 napisał/a:
Ale jak jest realna różnica w realizacji zadań BHP w zakładzie do 100 pomiędzy pracownikiem z powierzonymi zadaniami, a wynajętym specjalistą spoza zakładu lub też, wykonywaniem zadań służby BHP przez st. inspektora zatrudnionego na 1/4 etatu? Czy będę te zadania wykonywał jako pracownik, czy inspektor na 1/4 ten sam chleb.

Obowiązki te same.
memento83 napisał/a:
Bo chyba pracodawca mający nawet 20 pracowników jeśli chce może stworzyć etat BHP - kto mu zabroni?

Może.
memento83 napisał/a:
Ponadto radca prawny ostatnio stwierdził że, skoro mowa o zadaniach powierzonych pracownikowi jest w rozdziale o służbie BHP w Kp to w przypadku zaneksowania umowy o powierzenie zdań służby BHP pracownikowi mającemu kwalifikacje należy to traktować jako staż.

Nie jestem radcą prawnym ale mam inne zdanie.
memento83 napisał/a:
ale jeśli mam możliwość dogadania się z szefem na etat BHP to dlaczego nie.
Oczywiście.
memento83 napisał/a:
Stoper sam napisałeś że może powierzyć - ale nie musi, a co za tym idzie może stworzyc stanowisko insp. BHP.
Może też powierzyć specjaliście z zewnątrz a może też sam prowadzić zadania służby bhp (pisałeś do 20 pracowników).
Cytat:
Więc jaka tu różnica, konsekwencje?
Jak nie wiesz o co chodzi to chodzi o ......?
Dodatkowo problemy kadrowe przy dzieleniu etatów. Ale jak masz możliwość dogadania..... Powodzenia. ;-)
_________________
Jeśli większość jest o czymś przekonana, to wcale nie znaczy, iż ma rację. Valdemar Baldhead (Łysiak), Konkwista
 
     
Jędrek 
Jędrek

Wiek: 50
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 1064
Skąd: śląskie/łódzkie
Wysłany: 2011-09-27, 15:08   

Rozdzielić etat i pozamiatane. Pracownik posiadający stosowne uprawnienia do pełnienia zadań służby ma ZAWSZE pierwszeństwo przed spec.BHP z zewnątrz, a tworzenie służby pracodawca konsultować z pracownikami jest ZOBOWIĄZANY ART.237.11a, par.1KP
_________________

 
     
memento83 


Wiek: 31
Dołączył: 22 Wrz 2011
Posty: 71
Wysłany: 2011-09-27, 17:26   

No racja z tym że pracownik posiadający kwalifikacje ma pierwszeństwo do pełnienia zadań/do służby BHP u swojego pracodawcy, Kp wprost mówi "w przypadku braku kompetentnych pracowników" może powierzyć zadania spec. spoza zakładu.
Ale moim skromnym zdaniem kwalifikacje to oprócz tytułu i dyplomiku na ścianie z podkolanówki to przede wszystkim wiedza i doświadczenie. Tak więc myśle że pracodawca (chociażby w moim przypadku) nawet jeśli ma pracownika z kwalifikacjami, wybierając spec. spoza zakładu uzasadniając brakiem doświadczenia u pracownika ma całkowita rację
Co do konsultacji to dzięki za przypomnienie bo wyleciał mi z glowy wogóle ten par.
 
     
Jędrek 
Jędrek

Wiek: 50
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 1064
Skąd: śląskie/łódzkie
Wysłany: 2011-09-27, 17:49   

Czy zagrożenia są tak istotne i duże, że nie dasz rady. Przecież zakład do 20 pracowników,to ,,mikro" mikroprzedsiębiorca... A pojawia się przed tobą szansa odbycia ,,stażu" w służbie. Nie każdy ma takie szczęście. Poczytaj ilu młodych szuka stażu. Moja rada-> przekonaj pracodawcę, bierz się do nauki/samokształcenia i ZŁAP BYKA ZA ROGI ;-)
_________________

 
     
Jędrek 
Jędrek

Wiek: 50
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 1064
Skąd: śląskie/łódzkie
Wysłany: 2011-09-27, 18:07   

Przepraszam: U.sw.dział.gosp->Art. 104. Za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz.................
_________________

 
     
Jędrek 
Jędrek

Wiek: 50
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 1064
Skąd: śląskie/łódzkie
Wysłany: 2011-09-27, 18:10   

A rozp.w.sł.BHP mówi jedynie o niezbędnych kwalifikacjach-takowe masz (st.insp.BHP) i tego się ,,trzym"....Powodzenia ;-)
_________________

 
     
stoper 


Wiek: 45
Dołączył: 04 Sie 2009
Posty: 3340
Wysłany: 2011-09-27, 18:36   

Jędrek napisał/a:
A rozp.w.sł.BHP mówi jedynie o niezbędnych kwalifikacjach-takowe masz (st.insp.BHP)
Mówi o kompetencjach a to wiedza i praktyka zarazem. Czyli
memento83 napisał/a:
to przede wszystkim wiedza i doświadczenie.
memento83 napisał/a:
Co do konsultacji to dzięki za przypomnienie bo wyleciał mi z glowy wogóle ten par.
Ale tylko konsultacji a ostateczna decyzja i tak należeć będzie do pracodawcy.
Jędrek napisał/a:
Czy zagrożenia są tak istotne i duże, że nie dasz rady. Przecież zakład do 20 pracowników
To racja. Przecież gdzieś kiedyś trzeba zacząć. Rozmawiaj z pracodawcą, może coś wywalczysz. Powodzenia.
_________________
Jeśli większość jest o czymś przekonana, to wcale nie znaczy, iż ma rację. Valdemar Baldhead (Łysiak), Konkwista
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Kontakt do administracji

Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.05 sekundy. Zapytań do SQL: 10