To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
bhp forum
bezpieczeństwo i higiena pracy, wypadki przy pracy, ocena ryzyka zawodowego, szkolenia bhp

Nowości - przegląd przepisów bhp - SŁUŻBA BHP

myshkow - 2019-01-30, 21:45

Witam,

Mam takie pytanie. Czy stanowiska typu „inspektor ds. bhp, ppoż i ochrony środowiska”, „specjalista ds. bhp i ochrony środowiska” liczą się jako staż w służbie? …Czy musi być jednak osobno wyodrębnione częścią umowy? Z góry dziękuję za odpowiedź.

ewania - 2019-01-31, 14:44

Jeśli na umowę o pracę - liczy się, skoro będzie wykonywać wszystkie zadania sł. bhp.
Ale..... zastanawiam się, jak będzie wyglądał zakres czynności (formalny, na papierze)?
Przecież sł. bhp nie wolno obciążać innymi zadaniami, a więc powinno to byc podzielone na dwa odrębne etaty, np. 0,5 - insp. lub specj. bhp i 0,5 specj. ppoż i ochr. środowiska (te dwa można połaczyć)

makkap - 2019-02-01, 13:55

Ja trochę inaczej interpretuję przepisy KP, mianowicie, większość z Was tylko przytacza pierwszą część zapisu KP, a warto przytoczyć całość paragrafu :

Art. 237. § 1. Pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp”, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.

§ 2. Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.

Tu jest jasno napisane co ma robić pracodawca jeśli ma poniżej 100 osób. - Nie tworzy i nie powinien tworzyć służby BHP. - chyba, że :

§ 4. Właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie służby bhp, albo zwiększenie liczby pracowników tej służby, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.

Zgodnie z tym, że nie ma przepisu mówiącego o możliwości tworzenia służby bhp w zakładach poniżej 100 zatrudnionych - uważam że tworzenie w nich tej służby jest łamaniem prawa zawartego w Kodeksie Pracy.
Wobec tego staż pracy nalicza się tylko zatrudnionemu w służbie bhp, w której firma ją powołała zgodnie z KP.

Andrzej J.S - 2019-02-01, 18:06

makkap napisał/a:
Tu jest jasno napisane co ma robić pracodawca jeśli ma poniżej 100 osób. - Nie tworzy i nie powinien tworzyć służby BHP.
Kolego.
Też tak bym chciał i to nie tylko ja bo taki staż to nie staż, ale przepis nie zabrania tworzenia służby bhp przy mniejszej ilości pracowników i właśnie w tym jest sęk. - Tzn. jak pracodawca chce to zamiast powierzać czy zlecać tą robotę firmie zewnętrznej sam utworzy służbę bhp i żaden PIP mu tego nie zakwestionuje :-/
Moim zdaniem jest to naginanie prawa w celu spełnienia warunku stażu w służbie bhp, ale jak do tej pory jest to praktykowane i żaden PIP tego nie podważył. :cry:

ewania - 2019-02-02, 22:28

makkap napisał/a:
i nie powinien tworzyć służby BHP.
A to już jest Twoja NAD-interpretacja ;-)
Pracodawca nie może i nie powinien robić niczego mniej niż określone w przepisach wymagania minimalne. Ale - zrobić coś więcej? A kto mu zabroni? Stac go na etatowca, gdy ma 20 pracowników? To jego broszka.
MUSI pow. 100 ale nie ma zakazu DO 100. A co nie jest prawnie zabronione jest dozwolone ;-)
Tak więc - nie łamie prawa i to też jest nadinterpretacja >>
makkap napisał/a:
uważam że tworzenie w nich tej służby jest łamaniem prawa zawartego w Kodeksie Pracy.


Czy w KP, tam gdzie wykroczenia pracodawcy, jest gdzieś napisane, ze "kto zatrudnia pracownika służby bhp nie zatrudniając więcej niż 100 pracowników podlega karze..... " itp?
Nie ma.
Jaki więc przepis łamie?

makkap - 2019-02-04, 06:39

Nie jest napisane, że podlega karze - ale jest napisane co powinien robić gdy zatrudnia mniej niż 100 pracowników - jeśli tego nie robi to wg. mnie nie działa zgodnie z zapisami KP.
tomeh - 2020-02-01, 12:49

Jak ma do 100 pracowników łącznie musi być ktoś pełniący zadania służby BHP i może być z doskoku nawet z firmy zewnętrznej lub pracownik jaki wykonuje także zadania bep na miejscu w części wymiaru pracy.

Znam firmy co mają 150 pracowników i mają cały komitet do spraw Bhp tak jak by zatrudniały więcej niż 600 osób.

ewania - 2020-02-01, 21:33

tomeh! :-( Archeolog?? :-( ZAMYKAM temat.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group